Uitrusting

Uitrusting

Voor Open Water Zwemmen is de veelgestelde vraag:
wat heb ik ervoor nodig?

Allereerst zou ik willen zeggen: onderschat het niet, het is veel zwaarder dan in een zwembad. Ben je geen goede zwemmer maar vind je het gewoon heel erg lekker in de zomer; prima maar blijf binnen bv de ballenlijn of dichtbij de kant.
Dat zou mijn advies zijn, houd het veilig en geniet!

Het ligt er verder een beetje aan wat je doel is en hoe goed je tegen de kou kunt. Er zijn mensen die het hele jaar door zonder extra kleding het water in gaan. Dat vind ik heel erg dapper! Ik denk dat voor veel mensen die dit doen het meer een korte duik is dan een zwemtocht. Er zijn ook mensen die in badpak/ zwembroek in vreselijk koud water nog 4km zwemmen. Ik benoem dus nu twee uiterste van de categorie die het hele jaar dagelijks (of enkele keren per week) zonder extra kleding het water opzoekt.

Er zijn ook mensen die het hele jaar in wetsuit zwemmen. Ook in de zomer. Dat zijn vaak mensen die langere afstanden zwemmen en dit op een bepaald niveau (snelheid) willen doen. Veelal triatleten. Dan is het ook van belang dat de wetsuit helemaal voldoet aan de eisen van de zwemmer. Die pakken kunnen enorm duur zijn. Maar dan ben je wel heel erg gestroomlijnd, lig je perfect in het water en kun je je soepel bewegen. Dus dit is weer de andere kant van het spectrum.

Hoe ik het doe:
Ik ben een goede zwemmer zonder al te veel ambities. Ik ga zo snel ik kan, maar ben niet aan het streven voor een perfecte tijd. Althans, in het buiten water is dat zo. In een zwembad heb ik wel wat meer een doel omdat de setting daarom vraagt (voor mij). Maar in een zwembad is het soms te druk om echt je eigen tempo te zwemmen. Voor mij is het vooral een heerlijke sport waar ik erg van kan genieten. Vooral buiten!

Buiten is alles anders. De (wisselende) temperatuur van het water, stroming, golven, geen muren om je tegen af te zetten, wind, fel zonlicht, geen makkelijke punten om op te focussen zodat je in een rechte lijn ergens heen zwemt, waterplanten waarin je echt enorm verstrikt kunt raken, een onverwacht obstakel onder water, dat soort dingen. Geen dag is hetzelfde. En dat maakt het zo ontzettend leuk!


Mijn uitrusting:
Ik draag natuurlijk altijd een bakpak
Wetsuit: Ik draag het alleen als het nodig is. Ik heb een fullsuit van Dare2tri. Het was werkelijk de enige nog verkrijgbaar in de periode van de lockdown toen veel mensen dit als alternatief voor het zwembad zagen. Het pak is speciaal geschikt voor de schoolslag. De meeste pakken zijn geschikt voor borstcrawl wat ook voor de meeste mensen dé zwemslag is. Ik vind het fijn dat dit pak voor alle slagen goed geschikt is. Het verschil zit ‘m in het drijfvermogen rond de heup en (boven)benen. Voor de schoolslag wil je wat dieper liggen met de benen dan bij de borstcrawl. Als de benen te hoog drijven is het maken van de beenslag erg lastig. Het pak bevalt heel erg goed. Ik heb er inmiddels bijna 60 keer in gezwommen. Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal, maar ik heb ook geen aanmerkingen op dit pak. Ik heb ook nog een oude surf-suit shorty liggen. Warm maar vreselijk om in te zwemmen. Je kunt je armen niet goed bewegen. Leuk als backup. Verder heb ik nog een tweedehands shorty van Dare2tri. Die gebruik ik tijdens twijfel momenten; wel of niet met pak. De temperatuur is dan niet meer winters, maar ook nog niet helemaal zomers.
Zwembril: het vinden van een goed zittende, lekvrije zwembril is best lastig. In open water is het bovendien handig als het donkere, spiegelende of polariserende glazen heeft. De zon zorgt voor enorme schittering op het water en het is fijn om een zwembril te dragen die net als een zonnebril dat wat dempt.
Badmuts: die draag ik alleen als het koud is. In de zomer vind ik het heerlijk om zonder badmuts te zwemmen. In open water is het handig om een muts in een fel kleurtje te dragen ivm zichtbaarheid. Tja als ik zonder zwem … ben ik dus helaas minder goed zichtbaar maar daarvoor heb ik ook nog de boei.
Zwemsokken: ik draag meestal zwemsokken. In de koude tijden vooral tegen de kou, maar ook zeker tegen scherpe dingen op de bodem. Helaas ligt er toch wel eens iets van glas in het meer. Maar onderschat de mossels niet. De schelp van de mossel is enorm scherp. Waar ik vaak zwem ligt dat in enorme aantallen op de bodem. Ik heb dunnere en wat dikkere sokken. Koude voeten vind ik naar, dus ik houd ze graag zo warm mogelijk.
Zwemhandschoenen: ik draag de handschoenen alleen als het kouder is (onder de 14). Ik heb wel kramp in de vingers gehad tijdens koude tochtjes. Raar gevoel, geen drama. Vandaar toch de aanschaf van zwemhandschoenen. Het is fijner als ze wat warmer blijven.
Boei (safeswimmer): Ik zwem altijd met een boei. Twee redenen: ik kan er mijn autosleutel en telefoon in opbergen (ik hoef dus niets onbeheerd op de kant te laten liggen) en de andere reden is veiligheid. Bij evenementen is het trouwens vaak verplicht. Ik vind het ook een fijn gevoel; mocht ik toch moe worden of kramp krijgen, ik kan er even op uitrusten. Een ander voordeel is dat je zichtbaar bent. Waar ik zwem mogen geen gemotoriseerde bootjes komen, maar het kan voorkomen dat iemand tegen je aan vaart. Er zijn veel mensen met een sup of roeibootje. Ook heb ik wel eens gezwommen waarbij een verdwaalde kitesurfer over onze hoofden scheerde. Dan ben je blij dat je zichtbaar bent. Ook vanaf de kant trouwens. Ik heb er een reddingsfluitje aan gehangen die ik kan gebruiken om alarm te slaan. Ook dan is het handig dat mensen kunnen zien waar het geluid vandaan komt. Gelukkig heb ik nog nooit ook maar enige vorm van paniek of problemen gehad in het water. Maar dat is geen garantie.
GPS: Ik zwem met een heel slim gps apparaatje speciaal voor zwemmen. Het zit achter op mijn hoofd aan de het bandje van de zwembril. Voordeel is dat je de hele tocht kunt registeren ongeacht de zwemslag (behalve rugslag). Er bestaan hele mooie zwemhorloges met gps maar die werken alleen als je borstcrawl zwemt. De gps werkt onderwater namelijk niet. Er is dan geen contact met de satelliet. Een slim algoritme berekent de koers die je vermoedelijk gezwommen hebt op basis van de momenten dat je arm bovenwater de slag maakt. Werkt op zich prima! Maar dus niet bij schoolslag waarbij je de armen altijd volledig onder water hebt. Aangezien ik heel graag schoolslag zwem (vooral buiten want dan zie ik tenminste al het natuurschoon) is het apparaatje dat ik gekocht heb, beter geschikt. Het gaat om de Marlin van Platysens. Het model mét gps (het andere model is alleen geschikt voor het zwembad). Het apparaatje beschikt over een speaker die ook onder water werkt. Het werkt met bone-conduction. Het zit tegen je hoofd, ook aan het bandje van de zwembril. Je kunt dingen instellen. Ik heb bv ingesteld dat ik de afstand en zwemtijd elke 100 meter te horen krijg. Je kunt ook van te voren virtuele boeien instellen waar je dan in het open water heen zwemt. Ook dat werkt goed. Het apparaat is ook gewoon in het zwembad te gebruiken. Werkt heel erg goed. Beter dan mijn zwemhorloge. Ja, ik houd van gadgets haha.
Oordopjes: het is verstandig om te dragen maar ik vind het bloedirritant. Ik hoor dan helemaal niks meer, ook mijn zwemmaatjes versta ik dan niet meer. Het kan wel voorkomen dat je zwemmersoor krijgt of je evenwicht verliest in kouder water. Wat mijn oplossing is: “oorspray tegen jeuk“ van Dr Vogel. Dat is volkomen natuurlijk en zorgt ervoor dat water redelijk tot goed buiten de gehoorgang blijft.
Neusknijper: pfff nou in de zomer kan ik echt niet zonder! Als het water wat warmer wordt en de bacteriën zich gaan vermenigvuldigen dan moet ik het echt dragen. Als ik het vergeet dan loop ik letterlijk 3 dagen te niezen. Je kan het vergelijken met hooikoorts klachten. Het went snel, zo’n ding. Ik ben overigens nog nooit ziek geworden van buiten zwemmen. Alleen het niezen. Ik hoor het vaak. In het zwembad heeft chloor ook dat effect, dus dan zwem ik met knijper.

Andere attributen:
Aquariumthermometer: meten is weten
Pull-kick: plankje om mee te trainen, kan tussen de benen als pull buoy en als plankje in de handen als kick board
Handpeddles: plankjes aan de handen om de borstcrawl te oefenen
Zwemvliezen: flippers aan de voeten, heerlijk snel door het water! En voor diverse trainingsdoeleinden.
Anti-fog spray: voor de zwembril, om te voorkomen dat het blijft beslaan

Tja, ik ben misschien nog wel wat vergeten maar de lijst is aardig compleet. Ik zwem zoveel mogelijk zonder wetsuit omdat het fijner is. Maar ik omarm ook het feit dat de wetsuit het aangenaam warm maakt in kouder water 😉

Esther

Wil je weten waar je veilig kunt zwemmen? Check dan de website: www.zwemwater.nl
Daar vind je actuele informatie over de locaties en kwaliteit van het zwemwater.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *